Pancir

2007-01-04

Nova modna sezona donosi nenadane akcente. Na pariškim ogledima Chanel, Paco Rabanne, Gaultier, Ferragamo, Balenciaga, Gucci i Prada su među svoje ovosezonske kreacije redom uvrstili nadahnuća srednjovjekovnim oklopima. Istančano urešeni panciri, tvrda koža, prsne ploče, lanci, prizivanje grube vune pod oklopom, pridodani široki pojasi, naglašene čizme i rukavice neke su među tim pojedinostima. U novinskim razgovorima neki od kreatora opisuju kako su se u globalnoj atmosferi obrane pred terorizmom nadahnuli prošloljetnim izložbama srednjovjekovnih oklopa u ženevskom muzeju Rath i u nizozemskom muzeju iz tvrđave Asperen. Nekako u iste dane ovih novinskih izvješća kolegica iz zagrebačkog Etnografskog muzeja kompletira popratni tekst uz novi predsjednički protokolarni dar, šibensko puce, i dvije se priče svrstavaju blisko jedna drugoj.

Makar u nespretnom podražavanju istokareno iz aluminijske kocke, kovinsko je puce bukvalna svijetla točka u svakom klapskom nastupu pod reflektorima. Tko želi imalo podsjećati na stara vremena, nije si mogao priuštiti izlazak pred publiku lišen tuceta ovih vrsnih posrebrenih uradaka. Njihove su sferice šuplje i učinjene filigranom, s pojasom po sredini te naglašenim vrškom i uhom za šivanje na krajevima. Srodne kovinske natprsne kalote nalazimo imitirane u garderobi “Jadran-filma” kao obojene drvene kopije na crvenom muškom prsluku, nošenog u filmovima od “Bakonje fra Brne” iz 1951. naovamo.

Ove kovinske aplikacije i ne bi imale posla u kolumni namijenjenoj tekstilcima, da se u njima ne da prepoznati funkcionalno odjevno postanje. Krupna kovinska puceta (“toke“), sferična kao i jajasta, potom i “ilike“, “alke“ i “panciri“ ili “džebe“  (pločice), odjevne su aplikacije predindustrijskog ruha namijenjene kopčanju ili ukrasu. Vremenom su se smanjivale i ostajale na najvidljivijim dijelovima oprave. Kovinske aplikacije (kovanice, sindžiri) u odjeći vrličke udavače ostale su na kapi i čitavoj prednjici vrlo dugo, a njihova se namjena lako može odgonetnuti i uz pomoć rječite fotografije iz pedesetih: udavača je svoju prednjicu od ovratnika do koljena uresila papirnatim novčanicama nove radničke države, jer su imperatori prošlosti s favoriziranih kovanica dospjeli na loš klasni glas.

Upravo nas svečani pozlaćeni natprsni “pancir” muškarca poučava o postanju ovih neobičnih aplikacija na odjeći muškarca, onoliko jasno koliko to za žensku odjeću čini spomenuta oprava udavače. Taj je prsni oklop vremenom sveden na ukras poželjan od što skupocjenijih kovina, raščlanjen na istaknute sastavnice poput alki, članaka i kalota, oblikom se približivši drugoj skupini funkcionalnih aplikacija – pucetima. Takav je pancir preživio u uspomeni filigranskih puceta iz zlatarnica dalmatinskih gradova.

Protokolarni odabir dara čini se uspjelim, jer ovaj dar ne vuče uspomene tek nasilnih srazova kultura. Istančana kovinska izvedba čuva i ono najbolje iz baštine Sredozemlja i profinjenih levantskih majstora. Na koncu, i asocirana je predmetu kojeg u svojoj sredini znaju nazivati terminima što su se sastali sa tri strane: kao “puce”, koje je praslavenskog podrijetla, kao “dugme”, koje je turskog podrijetla, i kao “botun”, što je romanizam kojeg ne treba prevoditi ni govornicima dalekih vanmediteranskih zemalja. Pitanjem samo ostaje – biraju li se to predsjednički darovi po ukusu zadnjih pariških modnih noviteta? Ako i nije tako, opet se biraju dobro.
 

Prvi put objavljeno u NIB 9. prosinca 2003.

Oglasi

Komentiraj

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: